Geen zorgen meer met de juiste salarisadministratie in de horeca

Als er een sector is waarbij de administratie erg lastig is bij te houden, dan is het wel de horecasector. Dit is bij uitstek een sector waarbij de zaken nooit goed zijn te voorspellen en waar onvoorspelbaarheid juist de regel is in plaats van de uitzondering. Als je een gewoon kantoor bekijkt, dan kun je de zaken redelijk goed voorspellen. Werknemers werken in de regel een vast aantal uren dat contractueel is vastgelegd. Je kunt dus op basis van een vast rooster precies zien wie er werkt en hoeveel uren deze persoon werkt. Als iemand langer werkt is dat ook direct zichtbaar in de vorm van overuren. Enkel zaken als ziekte en dergelijke kunnen het overzicht enigszins verstoren. Maar je hebt niet te maken met dagen waarop je met 20 mensen werkt en dagen waar je de werkzaamheden met 3 mensen uitvoert. Zulke onregelmatigheden zal je op een goed functionerend kantoor niet vaak tegenkomen. In de horeca is het echter een heel ander verhaal. Als je een horeca onderneming bekijkt met een terras, dan zal je juist wel zien dat je op een zonnige dag werkzaamheden verricht met 20 mensen in dienst, en als het regent kun je opeens met 3 mensen de dag doorkomen. Dus je hebt wisselende inkomsten en je zult dagen waarbij je verlies draait goed moeten maken op dagen waar je juist enorm veel winst maakt. Maar het is uiteraard veel complexer dan dat. Je hebt namelijk te maken met personeel dat varieert. Je hebt ten eerste mensen in verschillende categorieën in dienst. Allereerst heb je de vast krachten. Afhankelijk van het soort onderneming heb je hier ongeveer 2 of 3 van nodig. Daarnaast heb je de oproepkrachten. Dit zijn de mensen die komen werken afhankelijk van de drukte. Hoe drukker het is, des te meer oproepkrachten zal je moeten bellen om te komen werken. Punt met dit soort oproepkrachten is vaak dat ze jong zijn, minder ervaren en ze komen en gaan. Als het over onvoorspelbaarheid gaat, dan zit dat ook zeker in het personeel. Wat dat betreft is een manier om orde in de chaos te brengen via een goede salarisadministratie van je horeca onderneming. Een voorbeeld van een stressvolle salarisadministratie van je horeca onderneming is de salarisadministratie die gemaakt wordt via pen en papier. Vaak zie je dat het personeel zelf de uren opschrijft. Vervolgens moet jij als baas die uren verwerken. Daarna moet je per persoon uitrekenen hoeveel loon hij of zij verdient. Dit is een versimpelde weergave van hoe het werkt met een dergelijke salarisadministratie van je horeca onderneming. Zelf in deze weergave is het al duidelijk veel werk. Het zou dan ook mooi zijn als je de salarisadministratie van je horeca onderneming kunt digitaliseren. Mede omdat er altijd een verschil is tussen de uren op het rooster en de daadwerkelijk gewerkte uren. Om inzicht te krijgen in deze verschillen en je rooster daarop aan te passen, is het daarom handig als je in één oogopslag kunt zien hoe de verschillen eruit zien.

Breng je salarisadministratie van je horeca onderneming op orde met behulp van Prokx

Als je je salarisadministratie van je horeca onderneming op orde wil brengen, dan is het een goed idee om de salarisadministratie van je horeca onderneming uit handen te geven aan de experts. Je zou kunnen denken dat je daarmee alleen maar meer geld kwijt bent, maar niets is minder waar. Door je salarisadministratie van je horeca onderneming te laten verzorgen door Prokx ben je juist goedkoper uit en je bent minder tijd en kopzorgen kwijt aan de salarisadministratie van je horeca onderneming. Bij Prokx kun je onder andere terecht voor een Prokx planningssysteem. Hiermee kun je onder andere het volgende gedaan krijgen.

  • Een personeelsplanning op basis van Drag&Drop.
  • Werknemers kunnen online en op hun smartphone hun rooster inzien.
  • Medewerkers kunnen via sms of mail bereikt worden.
  • Er is snel te zien wie er beschikbaar is.
  • Personeel kan zelf gemakkelijk reageren op open diensten.
  • De weersvoorspelling is zichtbaar bij de planning

Een dergelijk planningssysteem is digitaal en inzichtelijk voor iedereen. Het maakt het dus voor beide partijen een stuk makkelijker. De salarisadministratie van je horeca onderneming wordt hierdoor ook een stuk inzichtelijker. Alle gemaakte uren kunnen direct worden getransporteerd naar een spreadsheet. Dit is mogelijk door een in- en uitklok systeem. Medewerkers moeten inklokken als ze met hun dienst beginnen en ze klokken ook weer uit als ze klaar zijn. Alle uren worden dan direct geregisterd en je hoeft niet in de weer met pen, papier en rekenmachines om te kijken wie er gewerkt heeft en hoeveel. Het inklok systeem is persoonlijk gelinkt aan de medewerkers via een de vingerafdruk. Het uurloon wordt dus ook direct geregistreerd. Al met al is dit een ideale manier om de salarisadministratie van je horeca onderneming orde te brengen.

Meer weten? Vraag een payroll scan aan

Via de website van prokx.nl kun je een formulier invullen met de details van je onderneming. Heb je vragen over de salarisadministratie van je horeca onderneming, dan kun je dit aangeven en dan neemt één van de medewerkers van Prokx direct contact met je op. Om inzicht te krijgen in je huidige salarisadministratie van je horeca onderneming kun je via deze weg ook geheel vrijblijvend een Payroll scan aanvragen. Dat is wel zo gemakkelijk want zo zie je direct wat er beter kan in de huidige salarisadministratie van je horeca onderneming.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn